صيانت از نفس غير از تقوي و عدالت است

ساخت وبلاگ

مي‌بينيد مردان الهي هم در جامعه زندگي مي‌كنند اما كسي آنها را بازي نمي‌دهد براي اينكه آنها طوري فكر مي‌كنند و چيزهايي مي‌خواهند و به دنبال چيزهايي هستند كه در دسترس بازيگران نيست؛ بازيگران ابزاري دارند كه آنها به آن اعتنا نمي‌كنند لذا مصون‌اند مي‌شوند مخلَص، «وصائناً لنفسه» و مانند آن.



اينكه درباره فقيه و مرجع گفته شد «صائناً لنفسه» باشد يعني همين.



«صائناً لنفسه» به معني عادل نيست، به معني باتقوا نيست، خُب معني عادل و باتقوا را كه در جمله‌هاي ديگر گفته كه «مطيعاً لأمر مولاه» باشد، «مخالفاً لهواه» باشد، اين معناي خاصّ خودش را دارد، باتقوا باشد، عادل باشد؛ اينها را با آن جمله‌هاي ديگر بيان كردند.



صيانت نفس يعني بازيگرها را بشناسد، نه كسي را بازي دهد، نه بازي كسي در او اثر كند؛ نه راه كسي را ببندد، نه بيراهه برود...



گفتند مرجع، طبق آن بيان منسوب به وجود مبارك امام عسكري(سلام الله عليه) «مطيعاً لأمر مولاه» باشد، «مخالفاً لهواه» باشد، واجبات را انجام مي‌دهد، محرّمات را ترك مي‌كند و اهل تقوا و عدالت است براي اينكه فرمود مطيع امر مولاست، تارك هواست و امثال ذلك.



اما «صائناً لنفسه» يك مطلب ديگر است.



اگر كسي بخواهد زمام اموري را يا امور عده‌اي را به عهده بگيرد بايد عزيز باشد، يعني نفوذناپذير باشد و اين صيانت نفس از همان عزّت سرچشمه مي‌گيرد.



فرمود اگر اين شد، هيچ كسي نمي‌تواند در اينها اثر بگذارد براي اينكه اينها در دسترس كسي نيستند در تيررس كسي نيستند إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ.



آن‌گاه خداي سبحان براي اينها عزّت را مقرّر كرده است و كسي نمي‌تواند در برابر عزّت عطاشده? الهي كسي را ذليل كند.



گزيده درس تفسير قرآن آيت الله جوادي آملي/سوره فاطر، آيات 9 الي 11



متن کامل جلسه



صوت کامل جلسه

مسأله نكاح از بهترين امور...
ما را در سایت مسأله نكاح از بهترين امور دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ejavadiamoli6 بازدید : 116 تاريخ : چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت: 3:43